‘I love fishing. You put that line in the water and you don’t know what’s on the other end.
Your imagination is under there.’
Robert Altman
De een is chirurg en vist al meer dan 20 jaar op snoek in dezelfde slootjes in de polder in het Groene Hart. Om, zoals hij zegt, een kijkje onderwater te nemen. De ander werkt in de fabriek en staat als het even kan op het havenhoofd bij IJmuiden, vissend op zeebaars. Om op te eten. Weer een ander werkt in de kinderopvang en is een van de beste vrouwelijke wedstrijdvissers van Nederland. Ze vindt het fascinerend dat je dieren die in een andere wereld leven kunt vangen. Ze wil absoluut wereldkampioen worden. En dan heb je de karperboys in de film. ‘Ik ben helemaal verkarperd’, zegt een van hen. Welkom in de de wereld van de vissers in V.I.S.S.E.N.
Vissers zie je overal, maar de wereld van de visser zelf is een wereld op zich die voor de niet-vissende mens niet goed te begrijpen lijkt. Je kunt de visser zien zitten of staan, zien lopen door de polder, jagend op roofvis, of op het havenhoofd, wachtend op de zeebaars – je kunt er eindeloos naar kijken, maar wat de visser denkt en ervaart, dat is niet na te voelen. Het is alsof de visser zijn (of haar) eigen wereld heeft.
Beeldend kunstenaar, schrijver en visser Jan B. de Winter omschreef het treffend in zijn boek Karpervissen: ‘De visser zit aan de binnenkant van de glazen bol, die hem van de buitenstaander scheidt. De buitenstaander kan hem zien, maar hij begrijpt de visser niet (…) De buitenstaander gaat hoogstens, om een woord van Jean Jacques Rousseau te gebruiken, ’terug náár de natuur’. De visser, de goede visser, gaat een stap verder. Hij gaat ’terug ín de natuur.’
Zodra je je verdiept in de visser en het vissen, ontdek je dat er een parallelle wereld is die je niet kent, terwijl die andere wereld vlak naast de deur ligt. Zolang er maar water is.
In V.I.S.S.E.N komen ze allemaal in beeld: de karpervissers, de snoekbaarsvissers, de roofvissers, de meervalvissers, de kabeljauwvissers, zoet-water, zout-water, de wedstrijdvissers, de vliegvissers, de wachtende en de jagende vissers, de panvissers en de vissers die een gevangen vis nooit zullen opeten uit respect voor de vis.
V.I.S.S.E.N toont de wereld van de vissers zoals die nog nooit eerder is getoond. Niet de vraag hoe en of je moet vissen is leidend, maar waarom mensen vissen. Daarmee is V.I.S.S.E.N een ontdekkingsreis in de wereld van de visser en de vissen, een film over wat mensen drijft en biedt daarmee een onthullende blik in een andere wereld.